Caecilliakoor opgeheven, Petruskoor opgericht

Beste parochianen

Al ruim 50 jaar bent u gewend dat het Caeciliakoor één keer in de maand een zondagse mis in de Petruskerk muzikaal verzorgt met meerstemmige missen en motetten van grote klassieke componisten. De mannen van het Caeciliakoor verzorgden ook maandelijks een gregoriaanse mis en op hoogfeestdagen kon u altijd op ons rekenen.

Maar de laatste jaren werd het steeds moeilijker om deze dienstbaarheid aan de eucharistievieringen te vervullen. Het teruglopende aantal leden en de leeftijd van de koorleden ging ons steeds meer parten spelen. Door de Coronapandemie waren wij genoodzaakt vanaf maart 2020 tot twee keer toe alle kooractiviteiten stil te leggen. Dit alles bij elkaar heeft ons doen besluiten, met heel veel pijn in het hart, het Caeciliakoor op te heffen. Dit impliceert niet alleen een opheffing van het gemengde koor, maar ook van het gregoriaans mannenkoor en het koor dat de rouw-, trouw- en jubileum diensten muzikaal verzorgde.

Een beperkt aantal koorleden uit het Caeciliakoor gaf echter aan nog door te willen gaan in een nieuw koor; een koor dat voornamelijk éénstemmig Nederlands en Gregoriaans zal zingen. Het muziekrepertoire van dit koor zal dus heel anders zijn dan van het oude Caeciliakoor. Vandaar dat wij dit koor een andere naam wilden geven en na een interne stemming “Petruskoor” zijn gaan noemen; een koor dat zingt in de Petruskerk en zingt mét de bezoekers van de Petruskerk. Wij hopen van harte dat wij met deze laagdrempelige ambitie zo nog vele jaren verder kunnen gaan en dat wij voor u een stimulans zijn om mee te zingen.

Wilt u zich aanmelden voor het nieuwe Petruskoor, neem dan contact op met het secretariaat: 013-5213376 (bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 09:00 tot 12:00 uur).

Wij verwelkomen u graag als nieuw lid, maar met meezingen tijdens de diensten in de kerk zijn wij ook al heel tevreden!

Op Eerste Paasdag streven wij ernaar het Petruskoor voor het eerst met u de mis te laten verzorgen, maar dat wordt over enkele weken ook nog aangekondigd in de Nieuwsklok.