Kerken kijken

Doet u dat ook op vakantie? Éven die kerk, waar u langs komt, binnen gaan en bekijken? Hoe ziet het eruit? Hoe is de sfeer? Een gewijde ruimte met stilte en spiritualiteit. De kerken zijn toch de gebouwen, waar de mensen de meeste aandacht en geld aan hebben besteed.

Beroemd is bijvoorbeeld de Sagrada Familia ( Heilige familie) in Barcelona, waar nog steeds aan gebouwd wordt. Daar zitten de meeste beelden aan de buitenkant en binnen lijkt het op een verstild bos, waar prachtig gekleurd licht binnenvalt. Plaats van devotie!

In onze Petruskerk staan binnen mooie beelden. Het begint al aan twee zijden langs het altaar tegen de dikke pilaren: de naamgever, Petrus met zijn losgemaakte ‘banden’ en Joannes van Oisterwijk, de martelaar, met een grote palmtak. Er zijn ook zijaltaren, waar het licht mooi op valt: links Antonius met het kind Jezus en rechts een prachtig Maria-altaar met mooie scènes.  Er zijn ook mooie ramen, zij vertellen verhalen, net zoals het hoofdaltaar en de beeldengroepen in de oude communiebanken. Je zou er méér van willen weten!

Dan zou je er nog meer van kunnen genieten!
ingezonden door een parochiaan