Verslag: bezoek Kerk in Nood op 9 maart 2017

Voor ongeveer 20 mensen kwamen directeur Joris van Voorst tot Voorst en Dennis Peters, communicatiemedewerker van Kerk in Nood, vertellen over enkele van hun pastorale projecten in 145 landen.  De hulp van Kerk in Nood gaat via priesters en religieuzen ter plaatse. Er zijn 2 grote bedreigingen voor het geloof: secularisme of relativisme en religieus fundamentalisme. Er worden in de wereld 100 miljoen mensen vervolgd om hun religie en 75% daarvan is christen.

Onze aandacht wordt vanavond gevraagd voor het Midden-Oosten, in het bijzonder Syrië, Irak en Libanon: 3 heel verschillende landen. Priesters als Pater Frans van der Lugt proberen mensen moed te geven en te verbinden. Vergeving is een grote kracht van het christendom.   Indrukwekkend was om te horen, dat er verwacht wordt dat er over 5 jaar geen christenen meer in Irak zullen wonen. Daar zijn nu 130.000 van de nu nog aanwezige 160.000 christenen op de vlucht in eigen land en zij zijn erg bang! In 2002 waren er nog 1,3 miljoen christenen in Irak. Libanon heeft 4,3 miljoen eigen inwoners, waarvan 43% christelijk is en 53% moslim. Maar daar zijn nu 2 miljoen vluchtelingen bij gekomen! Daar steken de 30.000 vluchtelingen in ons land maar schril bij af. In Libanon heeft men nu last van prijsstijgingen, werkeloosheid, toenemende islamisering, hetgeen politieke onrust met zich meebrengt, trauma’s en emigratie: grote problemen dus!

Onze parochie steunt Kerk in Nood via de vastenactie in Oisterwijk en Haaren.
Zie meer informatie:  http://www.jozef-parochie.nl/onze-parochie/missie-ontwikkeling-en-vrede/vastenactie-haaren-en-oisterwijk/

Oisterwijk, 13 maart/MB